Přístup k informacím
Přístup k informacím
Jak žádat na úřadě informace – praktické rady pro občany
(podle novelizovaného znění zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném
přístupu k informacím)
- O běžné informace postačí žádat ústně. Žádáte- li
o složitější informace nebo ne zcela rozumíte tomu, co vám úředník
říká, podejte žádost raději písemně nebo elektronicky. Do písemné
žádosti je nutno uvést přesnou adresu úřadu (viz rámeček). Ze žádosti
musí být zřejmé, že požadujete informace podle zákona o svobodném
přístupu k informacím. Doporučuji tedy použít v úvodu formulaci:
„Podle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím
žádám o poskytnutí informace …“. V závěru je nutno uvést jméno,
příjmení, adresu trvalého pobytu a datum narození ( u firmy název, sídlo
a IČO) a adresu pro doručování, která může být i elektronická.
Písemnou žádost předložte na úřadě v podatelně, nejlépe ve dvou
kopiích – jednu tam nechejte a na druhou vám úřednice razítkem potvrdí
její přijetí. Žádost nedávejte do obálky. K podání žádosti můžete
také použít hotové formuláře, které vytvořili naši úředníci a které
jsou k dispozici přímo na úřadě nebo na www.mestocernosice.cz v sekci
Městský úřad/Organizační struktura/ Kancelář starosty/Směrnice
č.2/2007. Pokud podáváte žádost elektronicky, musíte ji poslat na adresu
elektronické podatelny úřadu, nikoli na emailovou adresu konkrétního
úředníka. Pro podání přes elektronickou podatelnu není potřebný tzv.
elektronický podpis. Svou žádost můžete poslat i poštou, nejlépe pak
doporučeně.
- Dříve než úřad informaci poskytne, musí sdělit předpokládanou
výši požadovaných nákladů v případě, že je bude požadovat. Může
jít o cenu kopií (2 Kč za stranu), cenu diskety, případně poštovné.
Pouze v případě, že odpověď bude neobvykle rozsáhlá (např. se ptáme
na celý soubor informací), může úřad chtít i úhradu za vyhledání, tj.
za hodiny, které úředník vyhledáním strávil.
- Na základě žádosti musí úřad ve lhůtě 15ti dnů buď informace
úplně poskytnout, anebo vydat Rozhodnutí o odmítnutí, v němž přesně
na základě konkrétních ustanovení zákonů odůvodní, proč informace
odepře.
- Pokud úřad informace odepřel a vy s tím nesouhlasíte, můžete se do
15 dnů odvolat, to znamená na stejnou adresu podat dopis „odvolání“.
Pokud úřad v 15-ti denní lhůtě neudělal nic, tj. neposkytl informace ani
nevydal Rozhodnutí o odepření, můžete do 30 dnů podat stížnost pro
nečinnost, to znamená na stejnou adresu podat dopis „stížnost“.
- Vaším odvoláním nebo stížností se pak zabývá odvolací orgán. Tím
je v případě záležitostí spadajících do samostatné působnosti obce
(např. rozpočet, změny územního plánu, prodej obecních pozemků, smlouvy
města, opravy místních komunikací apod.) Rada města a v případě
přenesené působnosti státní správy Krajský úřad. Pokud ani odvolací
orgán žádosti nevyhoví anebo do 30 dnů vůbec nezareaguje,můžete podat žalobu k soudu. V této fázi
se již neobejdete bez pomoci právníka.
- Některé informace na úřadě obsahují údaje chráněné zákonem
(osobní data, obchodní tajemství apod.). V tom případě je úřad povinen
je znečitelnit a informaci normálně poskytnout. V oblasti samosprávy se
ovšem chráněné údaje vyskytují velice zřídka.
- Novinkou v zákoně je povinnost úřadu do 14 dnů zveřejnit na svém
webu informace poskytnuté individuálnímu žadateli a tím zpřístupnit
informace dalším zájemcům.
- Novela zákona preferuje elektronické poskytování informací, čímž by
se měl proces žádosti o informaci zrychlit a zlevnit, dále rozšiřuje
okruh povinně zveřejňovaných informací na webu a také určuje pravidla pro
jejich formátování.
- Zájemcům doporučuji www.otevrete.cz, kde se dozví
podrobnosti i praktické rady, a současně nabízím pomoc při vyřizování
žádostí o informace na úřadě v Černošicích.
Co napsat na závěr? Nejste povinni úředníkovi odpovídat na otázku:“
Proč to potřebujete vědět?“. Nemusíte nikomu vysvětlovat, co budete se
získanou informací dělat a komu dalšímu ji sdělíte. Vězte, že informace
je majetkem občana a úřad ji jen spravuje!
Adresu a kontaktní údaje na Městský úřad Černošice najdete
v sekci Městský úřad.
Stejnou adresu můžete použít i pro Stavební úřad (nový a správný
název je Úřad územního plánování a stavebního řádu) , starostu, radu
města i zastupitelstvo města Černošic.
Jak zastupitelé za Věci černošické bojovali za svobodný přístup
k informacím
Zajímavé články na téma přístup k informacím najdete v sekci Kauzy/Přístup k informacím.