Černošice proinvestovaly již desítky milionů korun na rekonstrukcích komunikací a chodníků. Bohužel způsobem, který lze považovat za částečné mrhání prostředky a který porušuje technické předpisy i doporučení odborníků pro stavbu chodníků.
Ve svých dřívějších článcích na toto téma jsem vycházel jen ze svého laického názoru, že je nevyužitou příležitostí a špatně investovanými penězi, když město z různých možností nevolí vždy tu, která je nejpohodlnější a nejbezpečnější pro chodce.
Snažil jsem se o svém názoru město přesvědčit. Neuspěl jsem – jak ukazují třeba nově rekonstruované ulice Kladenská či Mokropeská.
Požádal jsem tedy o konzultaci odborníky, kontaktoval výrobce chodníkových prefabrikátů, prostudoval technickou normu pro projektování místních komunikací (ČSN 73 6110) a vyhlášku 369/2001 Sb. (prováděcí vyhlášky stavebního zákona). Zjistil jsem trochu s překvapením, že mnou prosazované řešení vlastně není jen něčím, co by šlo při dobré vůli města, ale že na mé straně stojí zákon. A město tento zákon porušuje.
„Při technickém řešení vjezdu k rodinnému domu přes pěší komunikaci je nutné preferovat důležitější a zatíženější komunikaci – tj. provoz pěších. Je to otázka zatřídění komunikací dle ČSN 73 6110 (a požadavek vyhl. 146/2008 Sb.) a vjezd je zpravidla pouze účelová soukromá komunikace“, říká Ing. D. Lanzová z Národní rady osob se zdravotním postižením ČR, která se problematice místních komunikací dlouhodobě odborně věnuje.
„Automobily „pohodlí“ nepotřebují – stačí jim snížený obrubník k najetí a event. snížený chodník do 0.5 metru od hrany obrubníku (v tzv. bezpečnostním odstupu1)“, potvrzuje Ing. Z. Šachlová z Ředitelství silnic a dálnic, která se podílela na zmíněné technické normě.
Způsob provedení chodníků v místě přejezdu, který od města a investorů požadujeme, je takový, kde se vjezd na chodník řeší položením obrubníku naležato a využitím jeho sklopené plochy, která je pro nájezd vozu zcela dostačující. Příklady takového žádoucího provedení lze vidět například i v Černošicích podél domů firmy Skanska. Jinde v Černošicích to ale zatím jaksi „nejde“… Chybí vůle, a asi i znalost technických norem.
Když jsem městský úřad formálně podle zákona 106/1999 (protože jinou cestou jsem se od vedoucího investičního odboru ing. Skalického odpovědi ani po mnoha týdnech nedočkal!) požádal o informace o důvodech současného nevhodného řešení chodníků, dostal jsem odpověď, ze které čiší hlavně poněkud arogantní nezájem věc opravdu řešit a zejména snaha nějak „vyřídit“ obtěžujícího tazatele, aby už dal pokoj.
Na jednotlivé mé návrhy ohledně provedení chodníků mi odbor investic odpověděl, že:
Místo, aby městský úřad jen z donucení hledal argumenty, proč to nejde, a plodil účelové lži, měl by si raději prostudovat technické normy, požadovat od svých projektantů, aby je respektovali, a dbát na bezpečnost chodců více než na pohodlí aut. Chybí vůle.
Je logické, že v některých případech může dojít k tomu, že kvůli zachování potřebných parametrů chodníku, bude potřeba provést úpravu jinde – pracovat s výškou celé komunikace, například aby se chodník nedostal příliš nízko nebo vysoko oproti stávající úrovni vchodu či vjezdu na pozemky, a nebo je upravit. Pro toto se používá termín tzv. vyvolaná investice – někde je nutné v souvislosti s projektem zajistit a pokrýt náklady např. na zvýšení nebo snížení vjezdu, posunutí pantů apod. I při omezených zdrojích je lepší jednorázově navýšit rozpočet o drobnou úpravu, než nevratně na desítky let zmršit chodník, který je pak nepohodlný, nebezpečný, nehezký… (a vlastně by asi vůbec neměl být tak zkolaudován).
![]() |
![]() |
![]() |
Vhodný způsob konstrukce chodníku (ul. Stulíková) |
Příklady zbytečného zmrzačení chodníku (Mokropeská ul.) | |
![]() |
![]() |
![]() |
Jako na horské dráze (ul. Pod Višňovkou a Kladenská ) | Bezbariérový nájezd pro pohodlí terénního vozu? (Slunečná) | |
![]() |
||
Bezbariérový přístup k brance, za kterou jsou dlouhé schody (Mokropeská) |
V Černošicích se při stavbách chodníků zcela systémově porušují prakticky všechna citovaná ustanovení příslušné technické normy a vyhlášky (viz rámeček).
Vyzývám J. Skalického coby vedoucího odboru investic, M. Jirouta coby místostarostu a předsedy investiční komise, a A. Rádla coby nejvyššího představitele města, aby sami vyzkoušeli chodníky, které v našem městě nechali postavit, a to na invalidním vozíku nebo aspoň s dětským kočárkem. Věřím, že tento zážitek jim dodá další silný argument, proč konstruovat chodníky v Černošicích jinak – pokud by jim snad sama skutečnost, že to tak požaduje norma, nestačila.
Vyzývám radu města a městský úřad, aby na již dokončených stavbách byly odstraněny alespoň ty nejvýraznější excesy a při dalších stavbách chodníků byly důsledně dodržovány technické normy a odborná doporučení, a to:
1 Tzv. „bezpečnostní odstup“ je část chodníku 0.5 metru od vozovky - teprve od něj se počítá užitná šířka chodníku, která by měla činit nejméně 1,5 metru (mj. aby umožnila míjení chodců, kočárků či invalidních vozíků); pokud na opačné straně je pevná stěna (zeď domu, plot), je ještě podél ní potřeba přičíst dalších 0.25 m šířky.