Počátkem března jsem dopisem oslovil vedení Českých drah s žádostí o větší využití moderních souprav City Elefant ve špičce pracovních dní (zkrácená verze dopisu):
Prosím Vás o změnu v nasazování souprav na trati č. 171 Praha – Beroun. Současná praxe je taková, že o víkendech jezdí prakticky jen moderní dvoupodlažní soupravy City Elefant, zatímco v pracovních dnech ve špičce jezdí desítky let staré, nekvalitní staré soupravy. Pro občany měst a obcí, kteří dojíždějí do Prahy za prací, je samozřejmě žádoucí, aby jezdily hezké komfortní soupravy City Elefant v době, kde je spojení nejvíce využíváno. Současná situace nedělá dobré jméno Českým drahám a odrazuje od využívání hromadné dopravy. Pokud tento postup vyplývá z nějakého systémového rozhodnutí vedení Českých drah, pak prosím o vysvětlení, jaké důvody za tímto stojí a kdy lze očekávat změnu k lepšímu.
Dopisem z 20.3. mi odpověděl náměstek generálního ředitele Českých drah, ing. Antonín Blažek takto:
Obdržel jsem Vaši žádost o nasazení elektrických jednotek CityElefant v pracovních dnech na trati Praha – Beroun. V uvedených dnech jsou zde v současné době nasazovány převážně elektrické jednotky řady 451 nebo 452. Tyto elektrické jednotky byly vyráběny v letech 1964 až 1973 a jejich stav odpovídá jejich stáří. Chtěl bych Vás ubezpečit, ze České dráhy nepodceňují otázky modernizace nebo pořízení nových železničních kolejových vozidel. V roce 2008 bylo v teto oblasti investováno 4,5 miliardy Kč, v letošním roce investice dosáhnou výše 3,6 miliardy Kč.
Elektrické jednotky řady CityElefant se poprvé objevily v provozu s cestujícími v létě roku 2000 na trati z Prahy do Kolína a Pardubic. Tato trať má v systému pražské integrované dopravy výsadní postavení. Jedná se především o vysoké frekvenční zatížení a využití maximální rychlosti jednotky (140 km/h). Na teto trati je rovněž možné využít systém AW (automatické vedení vlaku). Pokračující dodávky těchto jednotek umožnily jejich nasazení na trati Praha Lysá nad Labem – Kolín a v Moravskoslezském kraji, kde roste přepravní potenciál. Během víkendových dnů, kdy potřeba jednotek CityElefant je nižší, jsou tyto nasazovány i na ostatní linky příměstské dopravy v pražské aglomeraci.
Do konce roku 2009 očekáváme dodávku 10 jednotek CityElefant. Jejich nasazení bude projednáno s organizací ROPID, která je prostředníkem mezi Českými drahami a objednavatelem místní osobní dopravy v Praze a Středočeském kraji. Lze předpokládat, že od nového jízdního řádu 2009/2010 bude na trati Praha – Beroun v pracovní dny nasazeno na vlacích příměstské dopravy cca 30 % elektrických jednotek CityElefant.
Jsem si vědom, ze elektrické jednotky řady 451/452 již neodpovídají současným nárokům cestujících na komfort při cestování. Jistě chápete, že některé dlouhodobě zanedbané problémy nelze vyřešit ze dne na den. Věřím, že uvedené vysvětlení budete považovat za dostačující a že občané města Černošic budou i nadále využívat služeb Českých drah.