Škola - základ života

[FOTO] Hodiny
Hodiny ve vstupní chodbě k 1. třídám

Chceme pro naše děti to nejlepší. Děti tráví ve škole značnou část svého dne. Škola je jednou z vizitek města. Prostředí, v němž se pohybujeme, nás ovlivňuje.

To jsou tvrzení, na nichž se pravděpodobně shodneme. Prioritní funkcí školy je vzdělávání a výchova dětí, jejímž základem je kvalitní pedagogický personál. Myslím, že ten v Černošicích máme, a já si práce našich učitelů nesmírně vážím. Nelze však opomenout ani vliv prostředí, v němž se děti podstatnou část dne pohybují. A o tom je můj příspěvek. Protože se opravdu nedá říct, že mokropeská škola je vlídným místem s funkčním prostorovým uspořádáním a upraveným okolím.

Postupné dostavování školy a život v provizoriu

Kvůli setrvalému nárůstu počtu dětí v našem městě je škola průběžně přistavována. Nejnovější budova není v současnosti dokončena a některé její prvky jsou proto nefunkční. Budova byla projektována i s tělocvičnou, ale městu se nepodařilo získat dostatečně velkou dotaci a výstavba tělocvičny byla odložena na neurčito. Děti, učitelé i rodiče jsou tak nuceni fungovat v provizoriu, které může trvat ještě několik let. Problémy, které z toho plynou, jsou mimo jiné tyto:

  • Škola nemá centrální vchod, ale vchodů několik. Požadavek na celodenní uzamčení školy z důvodu bezpečnosti je zcela oprávněný. Současně by měl být například rodičům umožněn bezproblémový, ale kontrolovaný přístup v průběhu dne. V praxi se často stává, že některý ze vstupů do školy je otevřený a dovnitř se tedy může dostat kdokoliv, anebo naopak se rodiče čekající přede dveřmi nemohou dozvonit. V budově prvňáčků nejen musí rodiče zvonit, chtějí-li dovnitř, ale i při opouštění budovy musí požádat některou z družinářek či učitelek (které mají v tu chvíli na starosti dvě desítky dětí) o odemčení dveří.
  • Neprakticky úzký, zřejmě také provizorní, betonový chodníček, který vede ke vstupu do nejnovější budovy a který je podivnou kombinací šikmé plochy a schodů, je plný děr.
  • Třídy určené pro družinu jsou umístěny tak, že se děti z družiny pohybují v domácí obuvi po chodbě, kterou současně chodí děti a rodiče v obuvi venkovní (a víme, jak vypadají naše černošické boty v době deště).
  • Šatny prvňáčků jsou umístěny v úzké průchozí chodbě a děti se tam při převlékání stěží vejdou.
  • Z neznámých důvodů je uzavřen vstup na novou velkou terasu, kterou by mohly děti za hezkého počasí využívat v době přestávek i vyučování. Je pravda, že na terase je několik poškozených a nedodělaných míst (chybí část zábradlí, je zkřivený kryt na odtokový kanálek, z budovy trčí železné pruty), ale tyto závady by jistě nebylo složité odstranit. Otázkou je, zda neměly být řešeny v rámci reklamačního řízení se stavební firmou.
  • V místě, kde má v budoucnu stát tělocvična, je obrovská díra a když zaprší, vytvoří se veliká kaluž (mimochodem plná odpadků), kolem které nebo skrze kterou děti chodí.
  • Neutěšené, zanedbané a dá se říct i nebezpečné jsou prostory v suterénu nejnovější budovy, které „čekají“ na dostavbu tělocvičny.
  • Kromě toho je ve škole umístěna dočasně jedna třída mateřské školy a přitom chybí prostory pro družinu, aby bylo možno uspokojit požadavky rodičů na rozšíření kapacity družiny i pro čtvrťáky.

Nepořádek kolem školy nelze přehlédnout

[FOTO] Mezi budovami
Prostor mezi starou a novou budouvou čeká na dostavbu tělocvičny

Nepořádek okolo školy je nepřehlédnutelný a trvalý. Některé odpadky setrvávají na svých místech i několik týdnů. Počet cigaretových oharků na metr čtverečný před budovou prvňáčků je odpuzující. Za školou je neuhrabané listí, kyblík plný plastových kelímků a vajglů, vedle nafukovací haly leží několik týdnů jakási dosti odporná plachta, hřiště u školy je rovněž plné odpadků. Prvňáčky už od prvního dne vítají hned za vchodem nefungující hodiny s upadnutou ručičkou. Obejdete-li školu ze všech stran, objevíte mnohá nevábná zákoutí, pomalované zdi, rozbité okapy, rozbité světlo a čouhající dráty. Veřejné osvětlení před školou často nesvítí a děti chodí v zimě z odpoledního vyučování nebo kroužků po tmě v nepřehledném terénu.

Vedení školy o většině uvedených problémů ví a některé se řešit snaží. Je však limitováno nejen finančními, ale i technickými možnostmi, které má k dispozici. Ředitel školy musí zajišťovat provoz a pořádek ve třech velkých budovách v Mokropsích a jedné v Černošicích, včetně okolních pozemků, kde se denně pohybuje více než 700 dětí (nepočítaje v to další desítky dětí, které zde navštěvují zájmové kroužky v odpoledních hodinách). Je pravda, že vandalismus a lhostejnost některých dětí je větší, než tomu bývalo dříve, a také je pravda, že rozloha pozemku kolem školy několikrát převyšuje normu pro jednoho školníka. Jako zastupitelka bych se sice mohla odmítnout popsanou situací zabývat se slovy, že škola je samostatný subjekt a jako takový by si měl s těmito problémy v rámci svého rozpočtu poradit. Ale do školy chodí naše černošické děti a já nechci, aby si zvykaly na to, že nepořádek je normální.

[FOTO] Kaluž
Kaluž, bahno a odpadky před školou
[FOTO] Popelník
Kuřácké zátiší s plastovými kelímky

Proto jsem předložila návrh projednat na nejbližším zasedání zastupitelstva i tuto problematiku. Navrhnu, aby se uskutečnila schůzka kompetentních osob z úřadu i školy, jejímž cílem bude zmapování situace a hledání řešení. Umím si představit, že výsledkem bude například:

  • potřeba vytvoření jednoho nového pracovního místa provozně-technického charakteru a navýšení mzdových prostředků
  • nabídka města na bezplatný úklid okolo školy Technickými službami četnější kontroly Městské policie na sportovištích školy během víkendů, kdy dochází k neoprávněnému používání a ničení zařízení školy
[FOTO] Hřiště
Nepořádek na dětském hřišti u školy
[FOTO] Terasa
Nedostavěná budova s novou nepoužívanou terasou.

V této souvislosti ráda uvítám další připomínky a návrhy na zlepšení situace, které předáte buď přímo úřadu nebo mně na kontakty uvedené na konci Zpravodaje.

[FOTO] Okap [FOTO] Chodníček [FOTO] Dveře

Prvního září se při vítání školáků nechal pan starosta slyšet, že město školu podporuje. Je mi líto, pane starosto, není to vidět! Zkusme to změnit.

Dne: 09. 03. 2009 | Daniela Göttelová