Tříděný odpad končí často na ulici nebo v okolních obcích

Kontejnery Černošice Kontejnery Radotín
Černošice, 2.6.2008, 6:45 Radotín, 2.6.2008, 7:10

Fotografie ilustrují situaci dobře známou všem černošickým občanům. Považujeme ji za dlouhodobě ostudnou a vyzýváme vedení města k brzkému zajištění efek­tivního řešení. Příklad jiných měst ukazuje, že to lze.

Svoz separovaného odpadu dnes probíhá takto – plasty 2× týdně (úterý a pátek), papír 2× týdně (pondělí a čtvrtek), sklo 1× za 14 dní, nápojové kartony 1× za měsíc. Svozová firma jezdí, i pokud příslušný den připadne na svátek. I když ale např. plast je svážen v pátek, už v neděli odpoledne jsou všechny kontejnery často beznadějně plné. Někdo položí svůj odpad na ulici vedle kontejneru a výsledek vidíte na fotografii výše. Někdo svůj odpad odveze autem třeba do Prahy cestou do práce. Ani jedno řešení ale není systémově správné. Město musí konečně zajistit dostatečnou vlastní kapacitu pro tříděný odpad svých ekologicky uvědomělých občanů.

Problém s přeplněnými kontejnery v Černošicích má několik různých aspektů a příčin:

  • při stavební činnosti a vybavování nových domů vzniká velké množství odpadu z obalového materiálu, zejména papírový karton, igelity, fólie apod.; minimálně část, ač se nejedná o odpad z domácností trvale hlášených obyvatel, končí v kontejnerech
  • zvýšení četnosti svozů by znamenalo zvýšení výdajů z městského rozpočtu; zřejmě část zvýšení by ale vykompenzovaly vyšší zpětné platby, které pak město za odevzdaný odpad obdrží (pokud černošičtí pak přestanou vozit odpad do jiných obcí); častější svoz během týdne by ale neznamenal zlepšení situace o/po víkendech
  • v letním období je zvýšené množství odpadu kvůli většímu počtu chatařů a turistů, a také větší spotřebě balených vod apod. město se opakovaně setkává s odporem obyvatel k tomu, aby kontejnerové stání bylo v blízkosti právě jejich domu

Jako řešení navrhujeme:

  1. vybudování nového stanoviště kontejnerů s velkou kapacitou na některém z městských pozemků na výjezdu směrem na Radotín, které by mohli využívat občané k uložení tříděného odpadu cestou do práce, a umístit zde kameru městského bezpečnostního systému a výrazného označení informační cedulí, aby se zabránilo ukládání jakéhokoliv jiného nevhodného/běžného netříděného odpadu
  2. doplnění dalších kontejnerů na stávající stanoviště, kde je to možné (je lepší i hezčí mít o kontejner více, než když odpad leží přímo na ulici…)
  3. systematický monitoring svozu odpadu ze všech stávajících stanovišť, případně změnu ve výběru dnů, kdy probíhá, a dle potřeby zvýšení frekvence
  4. důsledně od komerčních investorů požadovat vybudování nových kontejnerových stání stanovené kapacity v tzv. rozvojových lokalitách (určených k nové zástavbě)
Dne: 18. 06. 2008 | Filip Kořínek