Tříděný odpad končí často na ulici nebo v okolních obcích
|
|
Černošice, 2.6.2008, 6:45 |
Radotín, 2.6.2008, 7:10 |
Fotografie ilustrují situaci dobře známou všem černošickým občanům.
Považujeme ji za dlouhodobě ostudnou a vyzýváme vedení města k brzkému
zajištění efektivního řešení. Příklad jiných měst ukazuje, že
to lze.
Svoz separovaného odpadu dnes probíhá takto – plasty 2× týdně
(úterý a pátek), papír 2× týdně (pondělí a čtvrtek), sklo 1× za
14 dní, nápojové kartony 1× za měsíc. Svozová firma jezdí, i pokud
příslušný den připadne na svátek. I když ale např. plast je svážen
v pátek, už v neděli odpoledne jsou všechny kontejnery často beznadějně
plné. Někdo položí svůj odpad na ulici vedle kontejneru a výsledek vidíte
na fotografii výše. Někdo svůj odpad odveze autem třeba do Prahy cestou do
práce. Ani jedno řešení ale není systémově správné. Město musí
konečně zajistit dostatečnou vlastní kapacitu pro tříděný odpad svých
ekologicky uvědomělých občanů.
Problém s přeplněnými kontejnery v Černošicích má několik
různých aspektů a příčin:
- při stavební činnosti a vybavování nových domů vzniká velké
množství odpadu z obalového materiálu, zejména papírový karton, igelity,
fólie apod.; minimálně část, ač se nejedná o odpad z domácností
trvale hlášených obyvatel, končí v kontejnerech
- zvýšení četnosti svozů by znamenalo zvýšení výdajů z městského
rozpočtu; zřejmě část zvýšení by ale vykompenzovaly vyšší zpětné
platby, které pak město za odevzdaný odpad obdrží (pokud černošičtí pak
přestanou vozit odpad do jiných obcí); častější svoz během týdne by ale
neznamenal zlepšení situace o/po víkendech
- v letním období je zvýšené množství odpadu kvůli většímu počtu
chatařů a turistů, a také větší spotřebě balených vod apod. město se
opakovaně setkává s odporem obyvatel k tomu, aby kontejnerové stání bylo
v blízkosti právě jejich domu
Jako řešení navrhujeme:
- vybudování nového stanoviště kontejnerů s velkou kapacitou na
některém z městských pozemků na výjezdu směrem na Radotín, které by
mohli využívat občané k uložení tříděného odpadu cestou do práce, a
umístit zde kameru městského bezpečnostního systému a výrazného
označení informační cedulí, aby se zabránilo ukládání jakéhokoliv
jiného nevhodného/běžného netříděného odpadu
- doplnění dalších kontejnerů na stávající stanoviště, kde je to
možné (je lepší i hezčí mít o kontejner více, než když odpad leží
přímo na ulici…)
- systematický monitoring svozu odpadu ze všech stávajících stanovišť,
případně změnu ve výběru dnů, kdy probíhá, a dle potřeby zvýšení
frekvence
- důsledně od komerčních investorů požadovat vybudování nových
kontejnerových stání stanovené kapacity v tzv. rozvojových lokalitách
(určených k nové zástavbě)