Je správné, aby občan byl nucen uklízet chodník, který vede před jeho domem, ačkoliv majitelem chodníku je město? Problematika povinností a odpovědnosti za škody vzniklé na komunikacích není zcela jednoduchá a přehledná. Je třeba rozlišovat mezi komunikací (rozuměj silnicí), jejíž sjízdnost zajišťuje její majitel (obvykle město či kraj) a chodníkem, jehož schůdnost má dle dnes platných předpisů zajišťovat majitel přilehlé nemovitosti. Není cílem tohoto příspěvku nabádat lidi, aby si před svými domy neuklízeli. Naopak, chtěla bych, aby byly Černošice upravené, schůdné a bezpečné pro každého z nás. Ale protože většina z nás je současně majitelem nemovitosti i uživatelem chodníků a silnic, měli bychom všichni znát svá práva a povinnosti.
Počátkem roku 2007 schválila rada města nařízení č. 1/2007 (celé znění zde), kterým se stanovuje rozsah, způsob a lhůta odstraňování závad ve schůdnosti chodníků. Podle tohoto nařízení jsou povinnosti majitele nemovitosti, k níž přiléhá chodník, následující:
Porušení těchto povinností je přestupkem a může za ně být uložena pokuta. Tolik vyhláška.
Ačkoliv její znění vypadá jako pozůstatek totalitních režimů, obdobná nařízení se vyskytovala už v 19. století. Na problematiku úklidu chodníků a odpovědnosti za škody způsobené jejich neschůdností existují značně rozdílné názory. Podle senátora Jaroslava Kubery je absurdní, aby vlastník nemovitosti odpovídal za škody vzniklé na chodníku, který mu nepatří. Dodává, že obce mají možnost umístit na chodník tabulku s nápisem, že se chodník v zimě neudržuje, ale občané přitom tuto možnost nemají. Vedení měst ale obvykle tvrdí, že není v jejich finančních ani technických silách zajistit schůdnost všech chodníků v přiměřené lhůtě. Je však v silách pracujícího člověka odstraňovat během dne závady ve schůdnosti? Podle některých tvrzení jde dokonce o znevýhodnění majitelů nemovitostí či nucené práci na cizím.
Situace je skutečně dosti nepřehledná, neboť zákon výslovně a přímo neukládá vlastníkovi komunikace, ani vlastníkovi přilehlé nemovitosti, aby sjízdnost silnice nebo schůdnost chodníku zajišťovali. Jejich povinnosti jsou odvozovány pouze nepřímo, a to z odpovědnosti za škodu, která v důsledku nesjízdnosti či neschůdnosti vznikla (poškození auta, úraz apod.). Pokud nedojde vysloveně k této závadnosti, je sporné i vymáhání pokuty.
V létě tohoto roku byl v Senátu podán návrh na změnu Zákona o pozemních komunikacích, podle kterého by za škody vzniklé závadami ve schůdnosti odpovídal vlastník komunikace, což jsou zpravidla obce či kraje, které jsou většinou proti škodě způsobené třetím osobám pojištěny.
Pojistnou smlouvu, která se mj. vztahuje i na případné škody vzniklé nesjízdností silnic či neschůdností chodníků, má od ledna tohoto roku s Českou pojišťovnou uzavřenou i město Černošice. To je dobrá zpráva. Dle tvrzení pracovníka pojišťovny lze tuto pojistku uplatnit například v těchto případech:
Město by mělo svým občanům nejen nařizovat uklízet chodníky, ale postarat se i o přiměřenou náhradu škody v případě nehody, tedy plně informovat občany o jejich právech v takových případech. Mělo by umožnit velmi starým či invalidním občanům obrátit se na úřad s žádostí o pomoc při plnění jejich úklidových povinností. Technické služby či firma obstarávající zimní údržbu komunikací by měly s obyvateli spolupracovat a nehatit jejich práci tím, že odhrnou sníh ze silnice na chodník tam, odkud ho předtím občané pracně odstranili. Přednostně zahrnovat mezi investiční akce opravy chodníků (viz foto ulice Pod horkou č.1), neboť chodci jsou nepochybně zranitelnější než auta. Bedlivě hlídat ty, kteří z různých důvodů narušují povrch komunikací (přípojky, opravy sítí apod.) a přimět je, aby je co nejdříve uvedli do původního stavu. Sledovat, zda při stavebních aktivitách nemůže dojít ke zhoršení schůdnosti chodníku, například vybudováním nového vjezdu do garáže (viz foto ulice Pod horkou č.2).
Nové komunikace projektovat s chodníkem alespoň na jedné straně, protože při větším množství sněhu je tento odhrnut ke stranám silnice, ta se zúží a chodci bez chodníku jsou opět o něco více ohroženi. Ke zpřehlednění situace by jistě přispělo vytvoření seznamu komunikací, který by obsahoval seznam všech silnic a chodníků včetně jejich délky, šířky, informace o povrchové úpravě a vlastníkovi (viz příklad na www.sala.sk).
Jako většina složitých situací, ani tato nemá jednoduché a rychlé řešení. Přijetí výše uvedeného nařízení a uzavření smlouvy s pojišťovnou je jen začátkem. Vedení města má před sebou ještě pořádný kus práce, zejména v oblasti motivace lidí a informovanosti o jejich povinnostech, ale i právech.