První měsíc nového vedení města
Co jsem moc nečekal….
- Nabízím nejdříve pár odlehčených postřehů o věcech, které jsem
před přijetím kandidatury na starostu a následným převzetím této funkce
tak úplně nečekal…
- Nečekal jsem, že nedojde k žádnému formálnímu převzetí úřadu od
předchozího starosty Rádla. Ani jednou jsem se s ním neviděl.
- Nečekal jsem, že jedním z prvních mých rozhodnutí bude to, že
nepřijmeme delegaci z Filipín a neuzavřeme smlouvu o partnerství s jejich
provinčním městem.
- Nečekal jsem, že budu hned zpočátku řešit kolektivní smlouvu
s odbory, které letos na úřadě vznikly (pracoviště v Černošicích a
Praze mají dohromady cca 200 lidí).
- Nečekal jsem, že způsobím některým úředníkům značné
překvapení, když jim poděkuji za povinný týdenní výkaz. Prý na to
z minula nebyli zvyklí.
- Nečekal jsem, že už zpočátku svého fungování budu věnovat tři dny
času recertifikačnímu auditu systému ISO, který má úřad od roku
2008 zaveden.
- Nečekal jsem, že budu mít kromě formální role šéfa hasičů a
městské policie a člena dvou povodňových komisí a jednoho krizového
štábu dokonce i funkci hlavního metrologa.
- Nečekal jsem, že na moji hlavu mohou padat otázky médií a stížnosti
řidičů, když je například u vranovské přehrady kvůli riziku zřícení
kusu skály omezena doprava.
- Nečekal jsem, že i ode mne bude někdo očekávat fotku, jak krumpáčem
provádím první výkop na místě budoucí školky.
Ubránil jsem se – a Informační list vyšel i tak ;-)
Kostlivci ve skříni
Že naší první investicí musela být stavba za 3 miliony Kč pod zem na
území cizího města (vodovodní řad v Radotíně), sice nové vedení
města nadšeno nebylo, ale naléhavá potřeba zajištění dostatku vody pro
Černošice v následujících letech nám bohužel nedala jinou možnost.
Horší „Jobovou zvěstí“ je platební rozkaz na částku
3 944 659 Kč, který městu přišel 3.12. od Okresního soudu Praha –
západ, který tímto stvrdil nárok firmy Šulc & syn s.r.o. na dílčí
úhradu části díla provedené na neúspěšném a zpackaném projektu Bike
& Ride u mokropeského nádraží a náhradu ušlého zisku. Město se
odvolá a započne tak soudní spor.
Další pohledávkou za městem je zhruba milionová pohledávka od
společnosti Ochrana podzemních vod za odstranění následků ekologické
havárie v území, které pod Městský úřad Černošice spadá. Povinnost
úhrady připadá městu, i když skutečným viníkem havárie je třetí
osoba.
Mezi zjištěné „kostlivce ve skříni“ patří také nevýhodné a
neprůhledné smlouvy s některými dlouhodobými dodavateli města, které
jsme po nástupu do úřadu začali analyzovat a kde tušíme výrazný
potenciál úspor, při současné možnosti získat za méně peněz lepší
služby.
Dalším kostlivcem je například to, že bývalé vedení ve snaze opticky
snížit oficiální rozpočet na školku na Vápenici vyškrtlo z rozpočtu
například položku odvozu a uložení zeminy (odhadem jí bude 1000 m3)
v řádu mnoha set tisíc korun – což samozřejmě ale bude nutno
zaplatit…
Další soudní spor se rozjíždí ohledně nároku bratrů Petelíkových
na vrácení statisícových částek za smluvně přislíbené, ale
neprovedené městské investice. Na jiném místě IL o probíhajících
soudních sporech informuje právnička městského úřadu.
K řešení stále zbývá samozřejmě také táhnoucí se záležitost
ohledně závazku města koupit v Centru Vráž kulturně-společenský sál
a/nebo učebny a černé stavby tzv. věžičky tamtéž – nedávno
dostavěné na základě těžko přijatelného prohlášení, že její okna
jsou „scénickou stavbou“; stavební úřad proto zahájil řízení proti
nepovolenému pokračování černé stavby.
Na čem všem pracujeme
A ještě ve stručnosti, čím vším jsme se ještě zabývali od svého
zvolení do půli prosince:
- investiční projekty – rekonstrukce Střední ulice, stavba cyklostezky,
stavba mateřské školky, komise pro investice a strategický rozvoj si na
prosinec naplánovala hned 2 schůzky a pracuje na strategii pro výběr
investic na následující období; absolvovali jsme schůzky na Krajském
úřadě a na ROPu (Regionální operační program z fondů EU) ohledně
výstavby parkovacích stání u mokropeského nádraží a ohledně
očekávané celkové rekonstrukce Vrážské a Dobřichovické ulice
(II/115)
- zveřejňování informací – zásadní změny na městském webu, změna
způsobu přípravy a vydávání Informačního listu, vylepšení služby SMS
do kapsy, zpřehlednění úřední desky aj.
- analýza právních závazků města – sestavujeme souhrnný přehled
všech smluv, které město uzavřelo a ze kterých plnou dosud jedné nebo
druhé straně závazky; sestavujeme přehled plných mocí – dosud
spolehlivě nevíme, čím vším a koho město v minulosti pověřilo!
nastudovali jsme desítky stran interních materiálů a smluv…
- řešení prostor městského úřadu – jednak jde o prozaický problém
zajištění pracovního stolu jak pro starostu tak pro místostarostku
(v minulosti na úřadě pobývala pouze místostarostka Langšádlová, ale my
potřebujeme židle dvě), za druhé o celkové budoucí řešení pro
městský úřad – současné prostory jsou trochu ostudné, ale hlavně
malé a energeticky neuvěřitelně neefektivní
- audit ISO – městský úřad úspěšně prošel v počátku prosince
recertifikačním auditem ISO; s touto oblastí ale souvisí i to, že řada
vnitřních směrnic naléhavě potřebuje aktualizovat…
- nastavení vnitřních komunikačních procesů a pracovních skupin –
poprvé se sešly všechny pracovní skupiny (komise) a výbory zastupitelstva;
každý týden probíhá porada starosty s vedoucími všech odborů;
dokončili jsme sérii individuálních schůzek s každým vedoucím odboru
zvlášť (včetně šesti v Podskalské); připravili a absolvovali jsme
2 schůzky rady a 2 zasedání zastupitelstva
- finance – dokončili jsme prodej domu V Boroví, který započalo
minulé vedení z města; výtěžek z něho bohužel město neuvidí –
banka si jej rovnou nechá na úhradu našeho kontokorentního úvěru; město
má aktuálně 36 milionů dluhů, další zvýšení vyplyne z nutného
úvěru na financování školky Vápenice; již nyní ručíme bance
veškerými svými budoucími příjmy, a majetek k prodeji už město de facto
žádný nemá; zároveň čelíme reálné hrozbě snížení státního
příspěvku na výkon státní správy (tj. hlavně na provoz úřadu
v Podskalské) o 17,5%;
Neuvolněný starosta na plný úvazek
Funkci starosty jsem přijal jako tzv. „neuvolněný“. Od svého zvolení
ale naprostou většinu svého času věnuji práci pro město. Za první
měsíc ve funkci to bylo v průměru přes 9 hodin denně čistého času,
tj. pracuji více než asi leckterý uvolněný. Nazvat svoji funkci uvolněným
jsem nepovažoval za vhodné, i když jako pojmenování reality by to bylo
z hlediska vnímání veřejností přesnější. I nadále totiž chci
vlastnit a řídit svoji malou firmu, která moji rodinu musí živit.
Výhledově předpokládám, že práci starosty budu věnovat „jen“ asi
polovinu svého pracovního času, jak jsem deklaroval před svým zvolením.
Zatím je ale realita taková, že věnuji Černošicím maximum možného.
Filip Kořínek
starosta Města Černošice