Krátká informace o ROP Střední Čechy se zaměřením na oblast budování dopravní infrastruktury
Regionální operační program Střední Čechy patří mezi jeden z 24 operačních programů, na základě kterých může Česká republika v období 2007–2013 čerpat dotace z Evropské unie. Pro žadatele ve středních Čechách je v tomto období k dispozici přes 14,5 mld. korun z evropských dotací na investice směřující do dopravy, cestovního ruchu a integrovaného rozvoje území.
V oblasti budování dopravní infrastruktury počítá Regionální operační program Střední Čechy s podporou žadatelů ve dvou oblastech, tj. regionální dopravní infrastruktura a udržitelné formy veřejné dopravy.
V rámci prvně zmíněné oblasti je podpora zaměřena na zkapacitnění a zkvalitnění silnic II. a III. třídy a místních komunikací. V rámci druhé oblasti jsou podporovány projekty zaměřené na vytvoření podmínek pro intenzivnější rozvoj veřejné dopravy prostřednictvím zvýšení komfortu pro zákazníky veřejné dopravy a dále projekty zaměřené na posílení ekologických forem dopravy včetně dopravy cyklistické.
Jak si stojí Černošice z pohledu úspěšnosti získávání dotací z tohoto ROP v porovnání s dalšími městy podobné velikosti? (celkový objem získaných prostředků/ úspěšnost schvalování předkládaných projektových záměrů).
Město Černošice spadá do kategorie obcí nad 5000 obyvatel. Z pohledu členění ROP SČ může tedy žádat kromě dopravy a cestovního ruchu, také v oblasti integrovaného rozvoje území v oblasti podpory 3.2, která je určena právě pro města nad 5000 obyvatel. Těch je ve středních Čechách 38. Všechny obce z této kategorie min. 1× podali žádost o podporu z ROP SČ a přes 80% z nich bylo úspěšných.
Město Černošice doposud předložilo do Regionální operačního programu Střední Čechy tři žádosti o podporu. Jedna směřovala do oblasti udržitelných forem dopravy (oblast podpory 1.2). Jednalo se o projekt „Bike & Ride Černošice“ ve výši téměř 23 milionů korun, z čehož 19,4 milionu korun připadalo na dotaci z ROP SČ. Projekt byl schválen, nicméně vzhledem k podstatným chybám ve výběrových řízeních na straně žadatele, ROP Střední Čechy odstoupil od smlouvy o poskytnutí dotace (více informací v samostatné otázce na tento projekt).
Zbylé dvě žádosti se týkaly integrovaného rozvoje území. Projekt výstavba mateřské školy v Černošicích z výzvy č. 23 nebyl Výborem Regionální rady Střední Čechy schválen k financování. Projekt sice dosáhl nutného bodového minima, avšak podpořeny byly tři projekty s vyšším bodovým hodnocením, které dosáhly na celkovou alokaci ve výši 50 milionů korun.
Třetí projekt z výzvy č. 39, týkající se rovněž výstavby mateřské školy byl schválen Výborem Regionální rady v květnu 2010. Tento projekt je ve výši 30 milionů korun, přičemž požadovaná dotace je ve výši 13 milionů korun. V této výzvě byly podpořeny všechny projekty, které dosáhly bodového minima.
Vážený pane řediteli, mohl byste se nám v krátkosti představit, říci jak dlouho působíte ve funkci ředitele Úřadu Regionální Rady regionu soudržnosti Střední Čechy?
Do funkce ředitele Úřadu Regionální rady Střední Čechy jsem nastoupil zhruba před rokem a půl, v lednu 2009. Předtím jsem působil v pozici ředitele Sekce pro čerpání fondů EU v tehdy ještě státním podniku pro zahraniční obchod Technoexport, a.s. Oblasti strukturální fondů jsem se věnoval také na ministerstvu životního prostředí, a to jako náměstek ministra a ředitel sekce zahraničních vazeb MŽP a hlavní vyjednavač s DG Regio v oblasti fondů EU a životního prostředí.
Mohl byste nám v krátkosti tento OP přestavit a vysvětlit jeho hlavní úlohu?
Regionální operační program Střední Čechy je primárně zaměřen na podporu infrastruktury měst a obcí ve středních Čechách. Prostřednictvím prioritní osy 3 – Integrovaný rozvoj území – jsou podporovány investice do fyzické revitalizace měst a obcí, což zahrnuje komplexní obnovu fyzického prostředí a dále také do modernizace infrastruktury veřejných služeb jako například školství, zdravotnictví, sociální integrace a volnočasové aktivity.
Dalším typem podporovaných aktivit je oblast dopravy – rekonstrukce a modernizace silnic II. a III. třídy, integrace nabídky veřejné dopravy včetně jejího zpřístupňování všem skupinám cestujících a obnovy vozového parku motivované větší šetrností vůči životnímu prostředí. V rámci prioritní osy 2 Cestovní ruch jsou podporovány aktivity zaměřené na rozšíření a zkvalitnění infrastruktury a služeb cestovního ruchu.
Jaké byly hlavní změny, které jste uskutečnili od doby, kdy jste byl jmenován do funkce ředitele?
Asi nejvýraznější změnou bylo zavedení tzv. modifikovaných plateb. Před tím, než jsme k této změně přikročili, museli příjemci dotací předfinancovávat své projekty z vlastních zdrojů, což pro ně bylo mnohdy velmi zatěžující a pro potenciální žadatele demotivační. Zavedení nového systému v praxi znamená, že příjemce dotace obdrží z Úřadu Regionální rady na účet peníze ještě před datem splatnosti jednotlivých faktur, což je zejména v době ekonomické krize výrazným usnadněním právě pro příjemce dotace, kteří by si jinak museli brát úvěry od bank a platit zbytečné úroky a poplatky.
Dále jsme zavedli důslednou kontrolu zadávacích řízení prováděných příjemci dotace. Na Úřadě proto koncem minulého roku vzniklo nové oddělení Smluvní vztahy, které příjemcům dotace pomáhá v oblasti veřejných zakázek. Všichni žadatelé o dotaci z ROP SČ tak mají nově povinnost zrealizovat výběrová řízení do 50 dnů od podpisu smlouvy o přidělení dotace a celý proces konzultovat s našimi právníky. V minulosti se dokumentace kontrolovala až při předložení žádosti o platbu, tedy v době, kdy byl dodavatel již dávno vybrán. Pokud se při kontrole zjistilo, že hrozí porušení zákona o zadávání veřejných zakázek, mohlo vše skončit třeba i stoprocentním odebráním dotace. Takové případy se nyní včasnou kontrolou daří eliminovat. Zejména příjemci, kteří si nemohou dovolit velmi drahé služby právních konzultantů, tento náš krok oceňují.
Další výraznou změnou bylo zavedení nového způsobu hodnocení projektů. Předchozí způsob hodnocení byl pro žadatele méně transparentní a zbytečně složitý. Stará kritéria měla rezervy v důrazu na posuzování hospodárnosti projektů. Nová hodnotící kritéria kladou důraz zejména na hospodárnost výdajů projektu a jeho potřebnost. V oblasti hospodárnosti rozpočtu umožňují nová kritéria podpořit takové projekty, které jsou na úrovni obvyklých cen, a které volí standardní konstrukční řešení. Tím dochází k úspoře finančních prostředků, které je možné využít i pro další projekty. Důležitým aspektem jsou jasně daná kritéria pro hodnocení potřebnosti a relevance projektu zaměřená zejména na stáří infrastruktury, spádovost a obslužnost. Klademe důraz na výběr kvalitních, efektivních a maximálně úsporných řešení.
Spolu se zavedením nových hodnotících kritérií byla zkrácena i doba hodnocení předložených žádostí. Úřad Regionální rady vyhodnocuje předložené projekty do tří, max. do čtyř měsíců. Dochází proto ke zrychlení celého procesu čerpání finančních prostředků z ROP SČ.
Přistoupili jsme také k omezení maximální míry dotace z původních 92,5% na zhruba 80% a definování maximální možné výše dotace (cca 15 – 40 mil. Kč) tak, aby evropské dotace mohlo využívat co nejvíce žadatelů.
Jaké jsou hlavní cíle ROP Střední Čechy a jak se je daří plnit?
Hlavní cíle Regionálního operačního programu se odráží ve třech hlavních prioritních osách – doprava, cestovní ruch a integrovaný rozvoj území. Z územního hlediska jsou intervence programu především zaměřeny na řešení problémů měst a posílení vazeb mezi městskými centry a jejich venkovským zázemím. Významná část podpory směřuje zejména do rozvoje malých a středních měst v okrajovém území (tj. ve větší vzdálenosti od Prahy) s cílem dosáhnout vyváženého rozvoje celého regionu soudržnosti.
Na začátku května 2010 bylo v rámci ROP SČ příjemci proinvestováno již přes 3,1 miliardy korun, kterými bylo podpořeno celkem 240 projektů. Prostřednictvím evropských dotací se tak podařilo ve středních Čechách vybudovat například 50 km nových silnic, 13 km cyklostezek, 14 nových školských zařízení či 17 zařízení pro volnočasové aktivity.
Chystají se v blízké budoucnosti některé změny OP, popř. přesuny finančních prostředků mezi prioritními osami/ oblastmi podpory?
Ano, Úřad Regionální rady Střední Čechy podal začátkem února tohoto roku k Evropské komisi žádost o přesun finančních prostředků ve výši 944 milionů korun z prioritní osy 2 Cestovní ruch do prioritní osy 3 Integrovaný rozvoj území. Navrhované změny byly schváleny Monitorovacím výborem ROP SČ dne 18. 11. 2009 a projednány s Národním orgánem pro koordinaci.
Finální rozhodnutí Evropské komise očekáváme na přelomu léta/podzimu tohoto roku.
Město Černošice dlouhodobě vykazuje nízkou nezaměstnanost – toto je jedním z parametrů při schvalování kvality projektů – nevede to v důsledku k nižší úspěšnosti při předkládání projektových záměrů?
Snižování regionálních disparit je jednou z novinek v systému hodnocení projektů. Cílem tohoto kritéria je směrovat investice do zaostalejších částí regionu soudržnosti Střední Čechy a tím přispět k vyrovnávání regionálních rozdílů. Toto je ostatně jedním ze základních principů, na kterém jsou dotace ze Strukturálních fondů založeny.
Projekty žadatelů spadajících pod obce s rozšířenou působností, které statisticky vykazují vyšší než průměrnou nezaměstnanost ve Středočeském kraji, mají nárok až na 22 bodů. Z celkového počtu bodů (200) jde tedy o 11%.
V Černošicích máme jeden projekt, který byl v minulosti velmi diskutován a jehož realizace byla přerušena. Jedná se o „Bike and Ride Černošice – předpolí mokropeského nádraží“. Mohl byste vysvětlit, proč došlo ze strany ROP Střední Čechy k pozastavení tohoto projektu?
Na začátek mi dovolte malé upřesnění. Projekt „Bike & Ride Černošice“ nebyl pozastaven ROP SČ, ale samotným městem Černošice. Hlavním problémem tohoto projektu byla špatně provedená zadávací řízení na stavební práce a na služby. Město Černošice jakožto územně samosprávný celek naplňuje definici veřejného zadavatele a je povinno postupovat při zadávání veřejných zakázek v souladu s příslušnými ustanoveními Zákona o veřejných zakázkách.
Podle rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže z 9. července 2009 bylo hlavní zadávací řízení provedeno v rozporu se Zákonem o veřejných zakázkách, a to v takové intenzitě, že se příjemce dopustil správního deliktu.
V případě dalších 4 zadávacích řízení rovněž došlo k porušení pravidel ROP upravujících podmínky pro zadávání zakázek v rámci ROP. Vzhledem ke skutečnosti, že výše uvedená pochybení zakládají nezpůsobilost výdajů vztahujících se k těmto zadávacím řízením z důvodu nesplnění podmínek stanovených Smlouvou a právními předpisy ČR a EU, nemohly být příjemci výdaje z prostředků ROP proplaceny. Na základě toho pozastavil příjemce sám realizaci projektu a požádal Regionální radu o prodloužení termínů ukončení realizace projektu prostřednictvím dodatku ke Smlouvě tak, aby byl schopen provést nová zadávací řízení.
Vzhledem k rozsahu a intenzitě porušení pravidel ROP, jichž se příjemce dopustil při zadávání zakázek vyhlášených v rámci projektu a na základě toho, že podpis dodatku rozhodně není povinností žádné ze smluvních stran, ROP Střední Čechy odstoupil od Smlouvy, neboť na straně příjemce došlo k vícero podstatným porušením podmínek Smlouvy. K odstoupení od smlouvy došlo 9.3. 2010.
Co byste doporučil městu Černošice při přípravě dalších projektových záměrů, kde má město šanci uspět?
Obecně nelze říci, kde je větší šance uspět. Vždy záleží především na potřebnosti projektu v daném území, na tom, zda je projekt tím nejefektivnějším a nejhospodárnějším řešením dané situace. Větší převisy jsou standardně v oblasti školství (MŠ, ZŠ), volnočasových aktivit a revitalizací.
Při zpracování projektu je třeba dodržet veškerá pravidla, zejména při sestavování rozpočtu dbát na hospodárnost výdajů a maximální efektivnost řešení. Také je třeba zvážit, zda je projekt opravdu potřebný z hlediska spádovosti, obslužnosti a zastaralosti, tedy zda dokáže zabezpečit dostatečnou poptávku po příslušných službách, zda ho budou moci využívat například i obyvatelé okolních spádových obcí apod.
Při realizaci projektu je zejména potřeba dbát pokynů k provádění výběrových řízení a to jak Zákona o veřejných zakázkách, tak i interních pravidel ROP SČ.
Velmi děkuji za rozhovor a za Váš čas. Je dobře, že také ROP Střední Čechy přispěje k tomu, že město Černošice bude hezké místo pro život.